Detta receptet andvänder jag min av då jag skall ha en tårta som skall räcka till många. 
Receptet är lånat härifrån :) --->   https://frokenluisa.blogspot.se/2012/04/tartbotten.html
 
Recept 16 bitar
7 ägg
4 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
3 1/2 tsk bakpulver
2-3 tsk vaniljsocker
 
En form 26-28 cm i diameter blir bra för detta recept.
 
Gör såhär
Sätt ugnen på 175 g och förbered en springform genom att smörja den med smör eller använda bakpapper på sidorna och botten av formen.

Vispa äggen och sockret ljust och pösigt, ( jag vispar 8 min )låt det ta en stund.
Tillsätt de torra ingredienserna, en i taget, under fortsatt vispning.

Häll smeten i formen och grädda i mitten/nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter men det är beroende på ugnen. Använd gärna en provsticka, är den torr när den kommer ut är tårtbotten färdig.
 
Tips
1 Om tårtbottnen är toppig när den kommer ut ur ugnen, platta försiktigt ner den med händerna över en kökshandduk. Detta går att göra när bottnen är varm.
 
Eller: vänd på tårtbotten! Det gör att den övre delen som oftast kan vara ojämn eller toppig, hamnar underst och plattas till. Den nedre delen av tårtbotten är oftast jämn och fin, och det brukar vara just den delen jag använder som ovandel när jag sedan monterar tårtan.
 
2 Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande. Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.
 
3 Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper. Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt. Se bild.
 
 
 
 
4 Öppna inte ugnen innan 20 minuter passerat, eftersom tårtbottnen då sjunker.
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej